Hi from Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bea Pors - WaarBenJij.nu Hi from Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bea Pors - WaarBenJij.nu

Hi from Pretoria

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

19 November 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Wow! Wat een dagen heb ik al achter de rug! Echt al heel veel gezien en ervaren. Na eerst een heerlijke, maar op het eind wel lange, vlucht naar Johannesburg kwamen we rond middernacht aan bij ons eerste hostelletje! En die was niet zo back to basic als we dachten! Er waren double rooms...dit betekende dat we lekker voor 2 personen een eigen kamer hadden met douche en toilet en zelfs televisie! Wat ik natuurlijk niet mag vergeten is dat ik heerlijk 3 kussens had! Just like home! Ondanks al deze comfort konden Hannah en ik niet echt in slaap komen! Helaas want de wekker ging alweer om 8 uur! Eigenlijk ging er helemaal geen wekker want we werden gewekt door struisvogel geroep en andere exotische vogels...maar ja dit vonden we natuurlijk helemaal niet erg!!! Onze lodge bleek middenin een groene zone te liggen met allemaal dieren er om heen! Hoe Afrika is dat! Na het ontbijt hebben we lekker Amerikaans geshopt in de Pick en Pay waar we simkaarten, stekkers en lunch kochten! Hierna gingen we de townships van Johannesburg bezoeken en dan voornamelijk Soweto. Dat was erg indrukwekkend. Woorden kunnen niet omschrijven hoe ik me voelde toen ik door die townships liep met mijn camera en nike schoenen. Mensen leven daar in "huizen" even groot als mijn eigen kamer en gemaakt van hout en golfplaten. Echt verschrikkelijk. De hele groep was echt verbijsterd en er helemaal stil van. Het voelde net alsof je in een dierentuin apen aan het fotograferen was. Echt, ik kreeg in dit township kippenvel terwijl het buiten minstens 30 graden was. Volgens Hannah en mij was dit nog niet eens de ergste It was a life changing experience! Hierna hebben we het huis van Nelson Mandela bezocht en het Hector Pieterson Museum. Heel erg leerzaam want nu weet ik een stuk meer over de complexiteit van de Afrikaanse geschiedenis, die nowadays nog steeds een grote rol speelt in het dagelijks leven. Na een indrukwekkende dag, hebben we savonds nog in een shabeen gegeten, dit is een afrikaans cafe dat tijdens de apartheid illigaal was! Uiteraard hebben we wat Afrikaans eten geprobeerd...lekker hoor :) En jawel hij kon ook in dit land niet ontbreken: de publieke liefdesverklaring...en dit gelijk op de eerste avond al. Uiteraard heb ik vriendelijk geweigerd! :P Maar goed dit krijg ik de komende tijd nog wel even te horen ben ik bang haha!
Gisteravond wel lekker geslapen in een hostel met 8 meiden op de kamer:) Het hele hostel had maar 2 douches en dat waren gelijk ook badkamers dus dat is weer even wat anders dan Orange County in Turkije :P
Vandaag zijn we in Pretoria aangekomen en dat is weer heel wat anders dan Johannesburg. Veel grotere huizen en veel rijkere mensen. Hoewel de huizen allemaal grote stenen omheiningen hebben met aan de bovenkant prikkeldraad...dus veel veiliger zal het hier niet zijn.
Nou lieve mensen at home..ik geloof dat ik jullie nu wel een aardig uitgebreid beeld heb gegeven van wat ik allemaal heb meegemaakt de afgelopen dagen...tis erg druk en indrukwekkend geweest maar ik hou nu al van Suid Afrika! Zoals ze het hier mooi zeggen: One world, in one country!

veel liefs en een dikke knuffel van mij!

• 19 November 2007 - 13:50

Anna:

ha die Bea en de rest. Leuk deze briefing. natuurlijk zijn sms-jes leuk, maar niet zooooooo uitgebreid. Veel plezier en de groetjes van oma en de 3 achtergebleven porsjes. lufjoe

• 19 November 2007 - 15:58

Hallo Bea,
    Wat een belevenis. Wij zullen je op de
    voet volgen erg leuk. Wij wensen je een
    hele leuke tijd toe.

Groetjes van ons Bram en Nettie

• 19 November 2007 - 16:21

Debora:

He Bea! Wat super leuk dat je ons zo op de hoogte houdt!! Ben erg benieuwd wat je allemaal nog gaat doen!!
    Veel pleizer!
    xxx

• 19 November 2007 - 17:40

Fam. Nelisse:

Hoi Bea,
    Is dat ff gaaf!!! Hartstikke leuk dat dit op je pad kwam, geniet ervan, zoiets maak je vast niet elk jaar mee!! We zullen je blijven volgen. Groetjes uit Ouddorp van Adri - Marloes - Richard - Kimberly & Patrick

• 19 November 2007 - 18:01

Maaike:

Hey!
    Het klinkt of je het daar helemaal naar je zin heb. Gelukkig maar! Echt leuk die verhaaltjes zo, kunnen we tenminste op de hoogte blijven van wat je allemaal doet daar. Nou echt heel veel plezier daar.
    Groetjes Maaike

• 19 November 2007 - 18:04

Piet En M. Rijken:

Hoi Bea,
    wat leuk dat we je kunnen volgen!
    we wensen je heel veel plezier
    groetjes Piet en Marianne

• 19 November 2007 - 18:08

Ilona:

Ik hoopte al dat je er snel een verhaal op zou zetten, want ik ben natuurlijk wel zwaar benieuwd hoe je het daar hebt! Maar het klinkt alsof je het daar prima naar je zin hebt. Hoop dat je er snel weer een nieuw berichtje op zet, want ik blijf zoals je weet graag op de hoogte!
    Mijn telefoon is wel erg stil hoor nu jij daar zover weg zit ;-)

liefd

• 20 November 2007 - 10:06

Richard:

Zo B wat een gave maar ook ontroerende verhalen zeg.
    Het lijkt mij echt zo apart om gewoon tussen de dieren wakker te worden eey.
    Volgens mij is dit echt zo'n reis wat je altijd bij zal blijven. :D
    Nou B, geniet ervan en HEEL VEEL PLEZIER! Pas goed op jezelf en ik ga je op de voet volgen. Hoop ook snel wat beeld erbij te krijgen;)

Greetz x rich

• 20 November 2007 - 20:21

Lia:

Bizar, je avontuur.... laat je maar lekker verwennen hoor.... we vinden het heel leuk voor je, dat is wel een hele ervaring, groetjes van ons en... we blijven je volgen... je staat nu bij de favourieten maar dat wist je al dat je mijn alleraardigste buurmeisje was...
    groetjes,
    Leo en Lia

• 20 November 2007 - 22:01

Pleun En Mary:

Nu Bea we hebben nog niet alles bekeken,
    maar onze eerste indruk is niet slecht.
    We wensen jullie veel plezier en geniet er maar van.
    Groetjes pleun en mary

• 22 November 2007 - 18:06

Dick En Marga Verwei:

Hallo Bea,
    Wat geweldig Zo'n Kans om Afrika te ontdekken.We blijven je berichtjes volgen.Maak er wat moois van en heel veel plezier!
    Groetjes Dick en Marga

• 22 November 2007 - 22:31

Anneke:

Hallo allemaal, even een berichtje om jullie te vertellen dat het met Bea prima gaat. We hebben haar vanavond, do 22-11, gesproken (alsof ze hier om de hoek stond!) en ze vertelde dat ze geen bereik heeft op haar mobiel en internet ook niet lukt. Ze hebben het erg druk met o.a. interviews, veel kontakten leggen enz. Ook is het erg warm, benauwd. 's avonds/snachts regen en onweer en overdag vaak ook onder een boom.
    Eten en drinken is prima en ze doen heeeeeel veeeeeel indrukken op.Ze krijgen zo heel veel bagage in hun Backpack!!!!
    Ze heeft jullie nog niet berichtjes gelezen, maar vind het heel lief/leuk dat jullie meeleven. Wanneer het mogelijk is schrijft ze weer, want ze heeft veel te verhalen.
    oh en even voor Ilona: ze heeft het meegekregen hoor hahahahahah

groetjes van Bea!!

• 23 November 2007 - 12:03

Sonja Van Der Hulle:

Meis!!!
    Wat leuk om te lezen wat jij allemaal beleefd daar in Afrika. Echt supergaaf!
    Zo'n township lijkt me inderdaad heel erg indrukwekkend om te zien. Konden jullie qua taal wel communiceren met de mensen daar? En hoe was het huis van Nelson Mandela? Ik vrees ook armoedig.. Gelukkig krijgt hij nu eindelijk het respest wat hij verdient! En die dieren daar.. wat gaaaaaaaaf!!! Hoeveel foto's heb je al gemaakt?
    En hoe is het eten daar? Krijg je veel vreemde dingen voorgeschoteld?
    Haha, liefdesverklaringen, geweldig! Logisch dat die Afrikaanse mannen jou daar willen houden :-) Maar geen doelgroep tegen gekomen??
    Ben benieuwd wat je nog mee beleefd daar!
    Liefs, Son

• 03 December 2007 - 19:35

Wilma Pors:

Hallo nicht, ik ga het nog een keer proberen deze reactie, de vorige is niet aangekomen zag ik, ik heb met bewondering je belevenissen en de nieuwsbrieven gelezen ik ben trots op je maar kijk uit voor de sjoe sjoe vlieg !!. Groetjes en heel veel plezier Wilma

• 09 December 2007 - 15:17

Bram En Nettie:

Wij waren even online maar nu hebben wij de foto's bekeken en gezien dat het erg leuk is. Het zit er helaas weer bijna op.
    Wij wensen jou nog leuke dagen toe en een goede terugreis. Wij komen wel een keertje naar de foto's kijken en verhalen luisteren.

Bea tot ziens in Nederland

• 09 December 2007 - 15:18