Hi from Mbabane! - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Bea Pors - WaarBenJij.nu Hi from Mbabane! - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Bea Pors - WaarBenJij.nu

Hi from Mbabane!

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

24 November 2007 | Swaziland, Mbabane

Hallo lieve allemaal!
Eindelijk weer een teken van leven vanuit Afrika! Helaas had ik geen bereik op mijn mobiel omdat we in Bulembu zaten!
Bulembu is een dorpje dat net over de grens met Zuid Afrika ligt en bekend staat als spookstad omdat er na het sluiten van de " beroemde" mijnen in 2001 zijn gesloten en zo'n beetje iedereen het stadje had verlaten! Begin 2005 kwamen er weer mensen terug en is het in handen gekomen vna een Amerikaan die wat meer met het toerisme wil gaan doen! De afgelopen week ben ik dus in dit stadje geweest! We hebben daar een historische hike gedaan (lees: een flinke bergwandeling), veel mensen gesproken/geinterviewd en een aantal weeshuizen en scholen bezocht. Al met al was dit een erg druk schema! Soms zaten we wel tot middernacht interviews uit te werken of in meetings! Maar jaaa ik ben hier natuurlijk ook niet zomaar:) Het is ook heel gezellig! We slapen met 9 meiden in een groot huis met 2 badkamers...denk nu niet gelijk: 'wow wat luxe" want dat valt reuze mee hoor! Maar het is weer eens wat anders dan hostels! Ik slaap weer samen met Hannah op een kamer en dat gaat ook allemaal goed dus eigenlijk alleen maar positief nieuws van onder de evenaar! Het enige minpuntje is mn camera! Helaas is tijdens de hike m'n lens op een mysterieuze wijze gesneuveld...dus ik kan geen foto's meer maken:'( Maar als je dan weer in zo'n weeshuis komt en al die hartverscheurende verhalen, die je eigenlijk alleen maar van Marco Borsato en Caroline Tensen hoort op tv, nu zelf hoort dan maak je je toch in eens een stuk minder druk om iets als een camera als er toch nog 16 anderen zijn die fotoos maken! Dan nog even iets heeeeeeel grappigs: De avond dat ik mn moeder had gebeld, of eigenlijk zij mij, was het heel erg aan het onweren en regenen! Toen Sophia haar moeder aan de telefoon had sloeg ineens de bliksem in, in de main building van de lodge! Dus wat gebeurde er: al het licht en de stroom verder viel uit!!! Het was 12 uur snachts, iedereen was al naar hun huis en wij zaten daar met ons drietjes in de main building! Ook al het personeel was al weg! En het bleef maar regenen en onweren...en je begrijpt met 3 meiden: dat werd gillen! We kropen dus maar lekker tegen elkaar aan op de bank en maakte het gezellig met een maria-kaakje en wat overgebleven water:P Toen zagen we ineens een zaklamp en een regenjas! We riepen diegene maar waren ook weer ontzettend bang uiteraard...Hannah greep al naar haar zakmes en we hielden elkaar stevig vast hahaha...bleek het de security man te zijn! Die ging voor ons een kaarsje halen en we hebben uiteindelijk tot half 3 in the main building gezeten totdat het weer veilig was om naar ons huis te gaan! Nou is dat grappig of niet! :P Ik ga nu gauw kijken of ik er nog wat fotoos op kan zetten(van anderen hoor :P) en daarna terug naar de bus! We blijven een dagje in Mbabane en gaan morgen naar een gamepark hier in de buurt! Maandag zijn we weer terug in Bulembu en woensdag naar Kaapstad! Ik hoop dat ik dan ook m'n achterneef al heb kunnen bereiken!

Ik vind jullie reacties superlief en leuk ! Heel veel liefs en een dikke knuffel vanuit Swaziland!

• 24 November 2007 - 11:17

Anna:

Ha Bea, laat ik dag en nacht mijn computer aan..... kijk ik heeeeeel regelmatig of ik al berichtjes heb (van jou) ....... staat mijn msn op aangemeld ...... ben ik dus 20 minuten te laat om met je te chatten :( Nou ja't is niet anders.
    Ja joh, die indrukwekkende verhalen van iedereen kan je alleen maar zelf voelen als je er geweest bent. hetzelfde als het gevoel van die Olifant over de weg! En dan is dat nog maar het topje van de ijsberg waar niet alleen bekende mensen wat aan zouden kunnen doen, maar ook het toerisme! Alle kleine beetjes helpen. Dus doe je best...
    Hé eng hoor daar met z'n 3tjes midden in de nacht en dan "zo donker als de nacht"
    Maar gelukkig: alles zal reg kom.

Kijk je uit met de gamedrive. Staat er deze week in de krant dat een ned. stel in het Addo Elephant National Park een aanrijding met een neushoorn heeft gehad. De hoorn schoot door de voorruit!: auto total loss en neushoorn en het stel geen schrammetje, gelukkig.

Ben nu met Peter zijn kamer bezig. Hij slaapt op jouw bed en al zijn spullen staan merendeels in jouw kamer. De vloerbedekking komt nu op 5 dec. = 2 dagen eerder.
    Piet is buiten in de voortuin bezig, nou ja bezig?! meer te praten dan te doen. Dat was gister bij AH ook zo, hij heeft z'n tijd staan te verkletsen, hahahaha Nou snapt hij waarom een huisvrouw zo weinig tijd heeft.

Zo dit was het weer even. Helaas ben je niet meer online geweest.(ik zal de speaker hard aanzetten) Heel veel plezier, schrijf-ze en we horen/lezen wel weer van je.
    dikke knuffel van ons 3tjes en natuurlijk van oma die ook erg geinteresseerd is en regelmatig vraagt of we al wat van je hebben gehoord.
    doegiezzzzz

• 27 November 2007 - 07:33

Oma:

Ha die Bea in Zuid-Afrika.
    Hier een klein berichtje van je oma.
    Want, ik heb van je moeder vernomen
    Dat je daar goed bent aangekomen.
    Ook dat het goed met jullie gaat.
    Daarover wordt hier natuurlijk druk gepraat.
    Je moeder zet het voor mij op papier,
    Zo lees ik al je wederwaardigheden hier.
    Dan geniet ik echt als ik die ontvang
    Prik ik die brieven dan aan het behang.
    Zo ben je toch even bij mij op bezoek,
    Al is dat op die manier wel andere koek!
    De eerste week is dus al voorbij gegaan.
    Heb je bij armoede en rijkdom stilgestaan.
    Ja Bea, Zuid-Afrika is een prachtig land.
    Betaal je de boodschappen met een Rand?
    En reken je dat in het Hollands om,
    Of vind je die vraag van je oma DOM?
    Ik wens jullie allen nog heel veel goede dagen
    Hoop dat het verblijf daar jullie blijft behagen.
    Je moeder gaat dit voor mij naar jou mailen
    Daarom zal ik je nu niet langer vervelen.
    In gedachten krijg je een hele dikke kus
    En zo eindig ik deze brief aan jou …. Dus

OMA

• 27 November 2007 - 10:07

Esthertje :):

Hee Bea!! (Of ook wel N Ho Bea :P)
    Jaja mijn cursus Mandarijn voor beginners is nu écht begonnen :P
    Hoe is het daar allemaal, ik lees al twee hele mooie en soms ook enge verhalen vanuit Afrika :)
    K had al twee lange berichten achtergelaten op je hyves maar het wordt ook allemaal best verwarrend met én e-mail, én hyves, én deze site, én sms én MSN dus ik dacht laat ik eens even op de grote Bea is op vakantie internetsite gaan kijken :P

Klote zeg dat je camera kapot is, ik had best graag wat foto's willen zien als je terug bent, maar de rest heeft natuurlijk ook allemaal een camera bij zich dus dat moet geen probleem zijn!
    Heb je ons mooie pakket al gebruikt of is het nog niet van pas gekomen?(A)
    Vond je het niet doodeng toen het licht ineens uitviel? :S Ik had echt in m'n broek gepiest van angst, Je weet hoe erg ik NIET tegen het donker kan :P Net als die keer dat we ineens op een kerkhof stonden in plaats van bij Natascha in dr achtertuin :P

We missen je best wel hier, geen Sinterklaas met Bea... :( Je bent toch wel op tijd terug voor kerst?? Dan kunnen we misschien nog iets leuks doen om en nabij die dagen :) Dan ronsel ik nog wel ergens een chocoladeletter voor je met wat pepernoten :P

Spreek je snel :)
    Koeskie!!!
    Esthrosie

• 29 November 2007 - 16:39

Bram En Nettie:

Leuk je te volgen met je verhalen. Je schrijft erg leuk dus het is erg interessant, wel spannend met die 3 meiden maar het is gelukkig goed afgelopen. Pas goed op je zelf en wij
    kijken uit naar het volgende verslag.
    Groetjes van Brammie en Nettie

• 04 December 2007 - 19:32

Tamara:

hey allemaal ik weet niet waar dit berichtje heen gaat maar ik wil even de groeten aan hannah doen me nicht. nou hannah als je dit leest heel veel groetjes van tamara

• 06 December 2007 - 17:56

Tamara:

heey wat hebben julie veel meegemaakt zeg ,spannend.
    en hannah nog veel succes hè en de andere ook ik wou effe een krabbel sturen maar goed ik ga weer. een poot van snuffelbeer en een poot van moor en de groetjes van terneuzen.doeiiiiiiii
    tamara
    manon