Peking & de Muur! - Reisverslag uit Peking, China van Bea Pors - WaarBenJij.nu Peking & de Muur! - Reisverslag uit Peking, China van Bea Pors - WaarBenJij.nu

Peking & de Muur!

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

10 April 2012 | China, Peking

Na een vrij snelle vlucht, zo’n anderhalf uur eerder dan gepland, landden we op Beijing Int. Airport! Eindelijk was het dan zo ver! Onze rondreis/vakantie door China met www.chinaonline.nl gaat beginnen! We werden opgewacht door Nancy en een chauffeur die ons naar het hotel brachten, een superschattig complex met sfeervolle kamers en harde bedden maar midden in de hutongs, het echte China kwam je al tegemoet! We konden direct de kamer in en zijn gelijk even een paar uurtjes gaan slapen want we waren toch redelijk gebroken. Daarna zijn we direct naar het Bei Hai Lake gegaan waar ik al gauw kennismaakte met het fenomeen ‘blond’-zijn. Achter elkaar werd ik uitgenodigd in fotoshoots met hele families en moest ik met elk neefje en nichtje op de foto….geweldig! Ik heb me kapot gelachen! (letterlijk en figuurlijk) Toen we uiteindelijk konden gaan eten, waren we de chinese hoeveelheden niet gewend en bestelden we dus eigenlijk teveel, laten we het houden op een beginnersfout :p Natuurlijk gingen we niet lopend terug naar het hotel maar op een soort scootmobiel met aanhanger. Alles wat ook maar kan rijden dat rijdt hier en ook gewoon op het fietspad. Je komt hier dus de gekste dingen tegen. Rood of niet, dat maakt niet uit…stoplichten worden naar eigen inzicht gebruikt…oversteken is hier echt een geval apart. Het hoort erbij en voor je het weet loop je met gevaar voor eigen leven met een Chinees mee over het zebrapad…

Lamatempel (biggest Boeddha) & de Verboden Stad
Na een, voor sommigen, lange nacht en voor anderen een heerlijke nacht, was het tijd voor de stadstour. Het zonnetje scheen en Nancy zat al klaar dus om 9 uur reden we weg bij het hotel richting de Lama Temple. Ook hier kwam ik niet naar binnen zonder de nodige fotoshoots dus na wat geflits was het tijd voor het tempelbezoek. Indrukwekkend en groot! Bizar om te weten dat dit zoveel jaar geleden is gebouwd. Ook nu nog komen hier veel boeddhisten wierook branden en aan de klokken draaien voor geluk.

De Verboden Stad
Eindelijk was het dan zover. Tijd voor de Verboden Stad! Op het plein was het een drukte van belang en dus duurde het weer even voordat we binnen waren…aangezien ook hier de blonde lokken erg in trek waren. Nancy moest er inmiddels erg om lachen en wilde ook wel even op de foto…natuurlijk! Mijn mooiste glimlach ;) De Verboden Stad is echt supergroot…dat verwachtte ik van tevoren niet maar hoeveel tempels kun je verzinnen meneer de Keizer! Een tempel voor geluk, een tempel voordat hij een belangrijke beslissing moest nemen, een tempel waar hij zich daarvoor kon omkleden nou ga zo maar door. Tenslotte zie je ook nog de plek waar de laatste keizer van de Ming Dynastie zich heeft opgehangen. Daar is ook maar een tempel van gemaakt (even om het contrast aan te geven…) Verder is het natuurlijk erg imposant en bizar om doorheen te lopen. Gewoon alleen al om je te realiseren dat hiervoor ook weer erg veel offers zijn gebracht zoveel jaar geleden.

The Great Wall
We moesten er vroeg voor op staan, maar liefst half 6, en het was drie en een half uur rijden. Maar wat was het, het waard! Vandaag stond onze wandeling op de Chinese Muur op het programma. Van tevoren hadden we docu’s bekeken en werd er ons vooral aangeraden om wandelschoenen aan te schaffen maar al deze adviezen ten spijt…ik ging gewoon op mijn nieuw gekochte sportieve schoentjes. En ach…als je eenmaal aan de voet van de beklimming staat, ga je echt niet meer terug. Althans niet de eigenwijze ik. (ik zal maar niet vertellen dat ik, toen ik eenmaal de laatste beklimming achter de rug had eerst een kwartier heb uit liggen hijgen op de top…) Maaaaaaaaaar mijn schoenen waren prima want er liepen ook duitsers op slippers bij en roodharige britten op ballerina’s. Dus ik bedoel maar…
Terug naar het begin..als je in de verte die muur al ziet liggen, dan gaat je hart al sneller kloppen en ik wilde dus ook zo snel mogelijk naar boven. Wij gingen als laatste van de groep (zo’n 30 man) zodat we de muur vrij van mede-toeristen op de foto konden zetten!!! Omdat bepaalde onderdelen nogal stijl zijn en Mongolische local farmers nogal arm, kregen we allemaal een ‘Mongool’ toegewezen. De mijne had twee tanden en kon heel goed “Tank joe”, “Be kerfull” en “Joe is so bjoetiefoel”…je snapt…ik vond haar een schat! :p Zij ons wat minder want wij namen uitgebreid de tijd om te genieten en fotosessies te houden. Zo onwerkelijk om daar te lopen wetende dat er honderden jaren geleden mensen stierven tijdens en na het bouwen van die muur. Dankzij hen en de Ming Dynastie kunnen wij nu ploeteren op die muur…(en genieten van zo’n wereldwonder!) Echt onbeschrijflijk mooi! Al die ademloze (letterlijk en figuurlijk) klimtochten waren het allemaal waard!!! Wat het ook zo mooi maakte was het feit dat het niet omgeven was door toeristen…daardoor kreeg je het idee dat je echt op een unieke plek was (en hee dat was natuurlijk ook wel zo ;-))

Vandaag was ook mijn vuurdoop in een openbaar Chinees toilet…en zoals bij alle dingen waar ik tegenop zie, viel ook dit heel erg mee. Misschien is het zelfs wel praktischer ook. ;)

Morgen gaan we nog een riksjatochtje maken door de hutongs en willen we ook nog langs het Olympisch Stadion (Birds Nest) daarna zit ons bezoek aan Beijing er helaas weer op en vliegen we verder naar Xian, waar ons weer nieuwe avonturen te wachten staan! Mede mogelijk gemaakt door www.Chinaonline.nl

Tot snel maar weer!!!

Liefs van ons allemaal

• 10 April 2012 - 14:54

Mongool:

Joe bioetifoel!!

• 10 April 2012 - 15:14

Marjolein:

Ohhhh kippie....wat heerlijk om deze verhalen te lezen, alsof ik er ook een beetje bij ben ;).
    Zoals ik net al zei.....China staat zeker op de 'to do' lijst qua reizen :).
    Ben heeeeeel erg benieuwd naar de mooie foto's die eraan komen en ik kijk uit naar het volgende verhaal!!!
    Joe is bioetifoel <3.

X kippie

• 10 April 2012 - 15:21

Marianne Rijken:

Bea, Jeroen, Piet, Anneke en Peter,wat zullen jullie genieten! En wij doen langs deze weg een beetje mee..
    veel plezier verder en tot je volgende verslag

• 10 April 2012 - 16:57

Eva Mazdeki:

Nice pictures :) Mag ik vragen wat Jeroen aan het doen is op de laatste foto?
    Koesk!

• 10 April 2012 - 17:33

Jorien:

Heej Bea, wat een leuke verhalen en mooie foto's! Ik krijg er heimwee van ;). Geniet ervan! Xx

• 10 April 2012 - 18:13

Leo En Lia:

tsjonge wat een spannend verslag.... de volgende keer moet je dus foto's met handtekening meenemen als kadootje voor de chinezen, Bea.... iedereen gewoon een geven en dan zijn ze heel blij.
    Wat interessant dat jullie de muur beklommen hebben.... leuk om alles zo te lezen... straks kan je geen bami meer zien....... dikke knuf van ons,

• 10 April 2012 - 20:20

Nettie:

Ik heb genoten van je verslag. Ook al zijn wij er niet, beleven we het toch
    mee. Fijn dat alles goed gaat, veel
    plezier op jullie volgende avontuur.
    Leuke foto's. Allemaal stralend fijn
    om dat te zien.
    Groetjes

• 12 April 2012 - 08:01

Marijke:

Hallo Bea,

Onvoorstelbaar wat kun jij goed verslagen schrijven. Nou ja, stort de reiswereld in elkaar kun je altijd nog een boek schrijven hihi. Heel leuk om te lezen. Geniet met elkaar en van al het indrukwekkende wat jullie beleven. Groetjes aan allemaal en liefs van Herbert en Marijke

• 12 April 2012 - 16:23

Tamara:

Erg leuk om te lezen! En mooie foto's. Geniet ervan!

• 12 April 2012 - 16:57

Kim V D:

Blond en fabulous! Leuk te lezen dat je het zo naar je zin hebt! En dit is nog maar het begin.... :) ENJOY! xx

• 13 April 2012 - 08:22

Goos En Fran:

Je zit weer echt op je "schrijf"stoel Bea.
    Hèèl mooi die vehalen en belevenissen.
    Groeten ook voor Jeroen en nog veel
    plezier.
    Goos en Fran