Myanmar dag 2 - Yangon: “Your mouth is too quick” - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Bea Pors - WaarBenJij.nu Myanmar dag 2 - Yangon: “Your mouth is too quick” - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Bea Pors - WaarBenJij.nu

Myanmar dag 2 - Yangon: “Your mouth is too quick”

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

02 Oktober 2016 | Myanmar, Rangoon

Dag 2: Local Market, Shwedagon Pagode & historic walk Yangon
Het is vandaag weer redelijk vroeg opstaan voor een vakantie: half zeven. Maar na een flink tukkie te hebben gedaan, worden we eigenlijk wel goed uitgerust wakker. Tijd om Myanmar en nu dan Yangon te gaan ontdekken. We beginnen daarom goed met een westers ontbijt. ;-) In ieder geval een stevige bodem, mocht het Birmeese ontbijt wat we straks voorgeschoteld krijgen, niet lekker zijn.

Local breakfast
Zoals gezegd begonnen we de dag vroeg, met een local breakfast samen met onze gids. Zij zat ons al op te wachten in de lobby van ons hotel en ging ons leren hoe je een taxi kunt aanhouden. En hoe je het beste kunt onderhandelen en wat een beetje een schappelijke prijs is. We praten over het onderhandelen over vijftig cent, dus ik geloof het verder wel. Komt goed. We stappen in de taxi en gaan naar de ontbijtplek waar het een drukte van belang is en waar we een vissoep voorgeschoteld krijgen met een kopje thee. Vissoep is niet iets wat ik zelf snel zou eten maar goed, het is niet vies en je bent in een ander land. Ook de combinatie met thee vind ik bijzonder maar ook hiervoor geldt; je bent in een ander land met andere gebruiken en gewoonten. De soep valt iets te zwaar omdat we hiervoor ook al hebben ontbeten waardoor ik het niet helemaal op at. Vervolgens struinen we over de lokale markt en krijgen we uitleg over wat er allemaal verkocht wordt. Moeders schiet meteen honderden foto’s en ik strompel achter onze gids aan die me van alles over de kruiden, specerijen, bloemen en groenten verteld.

Van de lokale markten gaan we door naar de monasteries zodat we stukje bij beetje door krijgen hoe monniken en nonnen leven. Interessant om te zien, maar veelal toch hetzelfde. Als je er één gezien hebt dan is de tweede niet echt extra bijzonder. Tenzij het uiterlijk van het klooster echt heel anders is. Inmiddels begint de temperatuur aardig op te lopen en is het voor moeders duidelijk dat ze de volgende keer slippers aan doet en minder meeneemt. Een volle rugzak en schoenen met veters (die bij elk klooster uit moeten) is bij een gevoelstemperatuur van 40 graden geen aanrader. Máár ook in de brandende zon, blijven we doorgaan!

Shwedagon Pagode
Dé highlight van Yangon is de Pagode die je zo’n beetje vanuit elke hoek van de stad kunt zien: De Shwedagon Pagode. Ver voor Christus is men begonnen met het bouwen van deze Pagode met als doel de verering van Boeddha. Voordat we de Pagode bezoeken gaan we, volgens goed Birmees geloof, langs een astrologe. Zij verteld aan de hand van onze geboortedata en de dag waarop we geboren zijn iets over ons karakter en waar we op moeten letten en kunnen verwachten in de nabije toekomst. Voor iemand die hier sceptisch in staat vond ik het toch bijzonder wat ze te vertellen had, naar aanleiding van mijn geboortedatum. Kort gezegd komt het er op neer dat ik gezien mijn gezondheid, op moet letten met wat ik in mijn mond stop. Dat klopt in ieder geval, ik heb al diabetes. Vervolgens adviseerde ze dat ik, met name op mijn werk, beter wat vaker eerst na moet denken en dan pas wat te willen zeggen. “Your mouth is too quick” werd er gezegd. Goh. Dat klopt soms ook wel. Oh ja en wat de liefde betreft, wordt het vooral tijd om minder na te denken aldus de astrologe. Want anders gaat het nooit lukken en voldoet niemand. Au. Grappig detail: Nog geen 24 uur daarvoor waren mijn moeders woorden: “Ik heb het idee dat jij overal zo over nadenkt en van alles het ‘waarom’ wilt weten.” Klopt ook als een bus. Loslaten wordt dus mijn plan van aanpak. Met het oog op de financiën komt alles in kannen en kruiken. Dit is volgens de schriftgeleerde al een heel financieel gezond jaar maar volgend jaar wordt het nog beter. Hmm. Dat kan een aantal dingen betekenen. Of ik ga in Vegas heel veel geld winnen óf de bonus valt extreem hoog uit volgend jaar. In ieder geval...een heerlijk vooruitzicht want met de plannen om een huis te gaan kopen gaat er in mijn hoofd alleen maar geld van de spaarrekening af in plaats van erbij. Maar goed dat geeft in ieder geval wat lucht om bij thuiskomst die mooie overknees schoenen te kopen die ik zo mooi vond...het staat tenslotte in de sterren geschreven dat het financieel gezien allemaal goed komt! LOL! Okee! Back to business.

In Myanmar heeft iedereen ook een zogenaamde ‘Lucky Flower’ die gebaseerd is op wederom je geboortedatum. Voor mij waren dat de lotus-bloem en de roos. Die gingen we daarna bij de ‘Friday-corner’ (ik ben op een vrijdag geboren) offeren aan de Boeddha en door water over wat andere bloemen te sprenkelen mocht je wensen doen. Een ritueel waar ik zo mijn vraagtekens bij zet maar wat ik toch bijzonder indrukwekkend vond en heel erg leuk om hier even deel van uit te maken. Je leert de cultuur zo nog beter kennen! Vervolgens liepen we een ronde om de Pagode en daarbij moet de temperatuur niet onopgemerkt blijven. Het is héét! En niet alleen wij hadden het heet maar ook de tegels die rondom de Pagode liggen zijn héét. Nu zou je denken...euhhh jaaaa daar heb je toch verder geen last van. Jawel dus want zoals het een goede en nette bezoeker van tempels, stupa’s en pagodes betaamd loop je niet op je schoenen en sokken over het terrein. (En op veler verzoek ook geen stekkers uit stopcontacten gehaald tijdens religieuze muzikale omlijstingen) Dus we liepen bijna huppelend en op onze tenen over de tegels. Nu ik het typ voel ik de onderkant van mijn voeten nog branden. Mén wat was dat heet. Het poseren voor een foto was dus ook een hele uitdaging. Als je dus onze foto’s van de Pagode ziet, bedenk er dan even bij dat dat aardig wat moeite heeft gekost en onze poezelige voetjes toch aardig wat te lijden hebben gehad onder deze ontbering. Inmiddels had het vochtgehalte van moeders ook al aardig wat te lijden gehad onder de ontbering en dus moesten we op zoek naar water/cola. In een sneltreinvaart werkten we het programma af en gingen we naar een bekende Birmeese plek om te lunchen. Een befaamd restaurantje onder Birmezen. De lunch is de belangrijkste maaltijd van de dag hier in Myanmar en dus kregen we een flink bord rijst voorgeschoteld met allemaal vlees in curry. Lekker maar voor iemand die gewend is te lunchen met crackers en wat boterhammen is een bord rijst met curry en vlees toch wat veel. Onze gids bestelde nog een bord rijst en at er vrolijk op los. Ik had alleen maar dorst en bestelde nog maar wat te drinken. ;-)

Nadat we, bijna met pijn in ons hart, afscheid hebben genomen van onze gids besluiten we een taxi te nemen terug naar de Shwedagon Pagode. Het is een heldere nacht, we zijn er nu toch en willen mooie avond-foto’s met de Pagode erop gaan schieten. De plek waar de taxichauffeur ons afzet, is de ingang waar we vanmiddag uit zijn gegaan. Komt ons bekend voor maar is niet helemaal precies wat we willen. Toch besluit ik mijn camera ook eens in het semi-donker (de Pagode is echt goed verlicht) te testen en verrek...het komt er best mooi op te staan. Een fotosessie volgt en met een aantal mooie foto’s in de pocket gaan we op pad om nog een andere hoek te vinden. Voor nog meer mooie foto’s. We struinen kilometers door Yangon, weigeren de ene taxi na de andere, lopen door donkere straatjes en langs beboste bossages en vinden uiteindelijk niet veel beters dan waar we begonnen zijn. Hilarisch én goed voor de stappenteller.

Na deze extra kilometers is het inmiddels half 10 en besluiten we in het hotel nog wat te eten voordat we gaan slapen. Wederom tijd voor de zalige kip met cashewnoten die we gisteren ook al hadden gekozen. Even voor de details ;-)

• 06 Oktober 2016 - 06:13

Fran En Goos :

We zijn weer met jullie op pad, en beleven alles mee!!
    Wat een schrijvers talent ben je.
    Veel plezier samen, met liefs Goos en Fran.

• 06 Oktober 2016 - 13:37

Marianne Rijken:

Bea en Anneke , wat beleven jullie veel. En idd wat een schrijfster ben je Bea! Wij beleven het op deze manier gewoon mee. Veel plezier nog verder, Marianne

• 06 Oktober 2016 - 16:10

Sjak:

Whaaa Bea, wat kan jij leuk schrijven. Ik heb genoten van de eerste 2 dagen. En zo te lezen genieten jullie volop.
    Ik ga je verder volgen....
    En Las Vegas en the Back street Boys, leuk hoor. Heb je al weer wat om naar uit te kijken.

Geniet lekker en veel plezier.
    Liefs Sjak xx

• 06 Oktober 2016 - 21:18

Meriam:

weer genoten meis, wat een geschenk om zo te kunnen schrijven.