Schema's & Ipanema's bij m'n kersenbikini - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bea Pors - WaarBenJij.nu Schema's & Ipanema's bij m'n kersenbikini - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bea Pors - WaarBenJij.nu

Schema's & Ipanema's bij m'n kersenbikini

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

28 Februari 2008 | Suriname, Paramaribo

Langzaam aan dringt het allemaal tot ons door. We zijn hier om onderzoek te doen. (ja helder moment)Onze vooraf gemaakte planning gaat niet helemaal op. Drie maanden is niet lang. De komende weken (3 maart tot en met 6 april) zullen volledig in het teken staan van het enquêteren op de luchthaven in Zanderij. Simone en ik zijn deze dagen druk bezig met het finalizen van de enquête in het Nederlands en het Engels, het werven van enquêteurs op hogescholen en universiteiten, het lospeuteren van een groot budget voor onze begroting bij het bestuur voor transport van en naar de luchthaven, vergoedingen en F&B-kosten en trainingen organiseren voor de studenten. We hebben nu nog twee dagen. Iedereen is hier behoorlijk druk, afspraken worden steeds verzet en uitgesteld. Kortom er is behoorlijk wat geduld en inlevingsvermogen nodig van onze kant. Dat is niet altijd even makkelijk maar goed, dingen gaan nu eenmaal niet zoals in Holland. Gelukkig zijn de studenten hier enorm enthousiast en dat werkt natuurlijk aanstekelijk. Vervelend is wel dat wij ze nog geen zekerheid kunnen geven want onze telefoontjes staan roodgloeiend :)
Enquêteren
De vragen die wij in de enquête hebben opgenomen gaan over het bestedingspatroon, het gedragspatroon, het toeristenprofiel en de verwachtingen van toeristen die Suriname hebben bezocht. Deze gegevens moeten ge-update worden omdat het vorige onderzoek in 2004 gedaan is. Naar aanleiding van dit vorige onderzoek en de tijd die wij hebben gekregen om dit onderzoek uit te voeren, hebben wij een steekproef genomen en gaan wij een maand lang, passagiers van elke vertrekkende vlucht enquêteren. Omdat dit een grootscheepse onderneming is, hebben wij toerisme-studenten van hogescholen en universiteiten in Paramaribo benaderd om ons hierbij te helpen. Tijdens het enquêteren zullen wij optreden als supervisors om te zorgen dat alles vlekkeloos verloopt en om toe te zien dat enquêtes op de juiste manier worden ingevuld. Leuk, mijn leiderschapskwaliteiten worden dus getest nu. Vanaf maandag 3 maart tot vrijdag 6 april zijn wij dus dagelijks op de luchthaven te vinden. Dat betekend vroeg ons bed uit en laat ons bed in.

Verwerkingsfase
Na de enquêteer-periode moeten wij alle gegevens gaan verwerken in het geweldige verwerkingsprogramma SPSS. Daar hebben wij twee weken de tijd voor. Wij zullen de verkregen informatie analyseren en rapporteren voordat wij onze resultaten in een presentatie aan de sector moeten presenteren. En dan is het alweer voorbij en moeten we naar huis.

Nadat we tot gisterenavond laat aan schema’s en planningen hebben gesleuteld kwam dat eigenlijk toch wel hard aan. Al onze overgebleven weken zijn volgepland en veel tijd om Suriname te zien is er jammer genoeg niet. Gelukkig hebben we tijdens het paasweekeinde al een leuke excursie gepland naar de binnenlanden. We gaan met een stel studenten via Apoera naar de Blanche Marie watervallen. Verder gaan wij onze weekeinden volplannen met tripjes naar Galibi en Brownsberg/Brokopondo en aanstaande zaterdag willen we naar Commewijne om plantages te bezoeken. Zo hebben we niet veel, maar toch een gedeelte van dit mooie land gezien wanneer wij terug naar huis gaan.

Mooi weer!
Er zijn ook nog zonnige berichten van het Surinaamse front! Het wordt al wat mooier weer! Zaterdag hadden we een heerlijke dag en zijn we lekker gaan winkelen in het centrum van Paramaribo. Suriname is het land van de flipflops en uiteraard kon ik er niet aan voorbij lopen. Een paar Gisele Bundchen Ipanema’s zijn dus weer in de pocket, die overigens prima bij m’n kersen-bikini passen en daar had ik geen flipflops bij dus eigenlijk was het een noodzakelijk kwaad ;)! Én wat is Bea zonder zwarte tas…juist niets! Dus heb ik ook een leuke tas aan de haak geslagen. Ook een koektrommel ontbrak nog aan onze inboedel en omdat de Nizza kaakjes wel erg snel zacht werden, is er dus ook maar een koektrommel aangeschaft! Hierna zijn we lekker een kipsandwich gaan eten bij Zeelandia en hebben we lekker een half uur in het zonnetje op een taxi gewacht. Toen snel omgekleed en naar Residence Inn gefietst om nog een paar uurtjes langs het zwembad te gaan zonnen. Toen werd ik ook nog verblijd met een telefoontje van Ilona! Dat maakte mijn dag natuurlijk nóg leuker:) Een heerlijke tropische dag die we dansend hebben afgesloten in ZsaZsaZsu waar we entertaint werden door twee enthousiaste Chinezen die met hun danskunsten indruk op ons probeerden te maken.(Es, je had me toch een spoedcursus Mandarijn moeten geven voordat ik ging haha) Voor het slapen heb ik nog een (dode) kakkerlak in de tuin van de buren gedeponeerd en dat zet onze kakkerlak-teller op vier. Inmiddels ben ik geloof ik ook niet meer zo afraid voor die beestjes maar lekker fris is het niet.

Zondag en maandag regende het weer en hebben we niet veel uitgevoerd maar gisteren hebben we weer een paar uur aan het zwembad doorgebracht na het werk op kantoor. Heerlijk! En nu proberen we min of meer te redden wat er te redden valt om maandag te kunnen beginnen met het onderzoek. We houden de moed er in! Tis hier in ieder geval, door omstandigheden, een grote chaos en dat maakt het uitoefenen van iets meer druk op de hoge heren en de personen van wie wij goedkeuring nodig hebben om te starten, een stuk moeilijker. Maar ja, in every problem lies a challenge!

Bij mijn vorige berichtje, heb ik wat nieuwe foto’s geplaatst dus voor beeldmateriaal moet je daar even kijken :)

Ik ga weer even verder regelen en organiseren! In Nederland zat mijn telefoon al aan mijn oor geplakt maar hier helemaal :)

Hoe gaat het met mijn collega-afstudeervrienden en vriendinnetjes in Holland? Ben benieuwd naar hoe het er daar mee voorstaat?

Om jullie niet alleen maar te voorzien van droge afstudeer-informatie, heb ik hieronder nog wat grappige wist-je-datjes gezet!

Wist je dat:
* Vorige week woensdag de eerste Hollandsche post is gearriveerd?
* Wij hoopten op pakketten post van het thuisfront?
* Simone een brief van de IB groep kreeg en Bea een kaart?
* Simone een hele avond naar alle journaals heeft gekeken alleen maar voor het weer?
* Het weer vervolgens bij geen enkel journaal kwam?
* Het de volgende dag wel eindelijk schitterend weer was?
* De overbuurman knetterharde scheten laat?
* De andere overbuurman heel de dag rond loopt in een wit sportbroekje met een bruine vlek op een verdachte plek?
* Je haar in Suriname zo plat kan zitten als een trainings-beha?
* Wij, naast vleermuizen in de muur, twee verliefde salamanders als huisdier hebben?
* De kakkerlakken-teller nu op vier staat?
* Wij minstens een kwartier doen over het dichtmaken van het verroeste slot van het hek, beneden?
* Halverwege onze tweede week, de waterkoker het begaf?
* Wij dus steeds pannetjes met water moeten koken om warm water te krijgen?
* Er dus soms vier pannetjes water staan te borrelen op het gas?
* Wij allebei dezelfde tas hebben gekocht?
* Simone al twee tassen heeft gekocht in twee weken?
* Bea dus lang zo erg niet is ;)?
* Wij eindelijk bij de zeer populaire Surinaamse winkel Steps zijn geweest?
* Wij daar dus ook gelijk maar een paar echte Gisele Bundchen teenslippers hebben gekocht?
* Wij absoluut niet wisten dat zij slippers ontwierp?
* Wij dus helemaal de stylo gaan zetten in Nederland met onze originele Gisele’s?

Tot slot wil ik jullie bedanken voor alle lieve en leuke (hyves)berichtjes, e-mails, smsjes en belletjes! Ik vind het heel erg leuk om te zien hoe ik in de gate wordt gehouden door jullie ;-) Ik hoop dat ik snel weer wat op de site kan zetten maar ik weet niet of dat de komende tijd zal lukken, omdat ik niet veel op kantoor zal zijn, dus vandaar dat ik nu een lekker lang berichtje plaats!

Veel liefs van Bea!

• 28 Februari 2008 - 13:02

Jessica:

Heej Bitchy B

Jawohl jawohl!! Je eerste bericht dit x komt van mij :D
    Leuk verhaal weer. Vind t interessant om te lezen wat je daat allemaal uitspookt en meemaakt. En wat een giller van die buurman die knetterharde scheten laat hahah. Zit nu op mn werk, maar kon t niet laten om er hard om te lachen! Sehr schon!
    Magoed, je krijgt t dus druk de komende tijd zo te lezen? Jammer dat je niet al te veel kan reizen, maar je moet gewoon elke vrij uurtje/dag/weekend enz aanpakken om leuke dingen te doen en er op uit te trekken. Ben btw benieuwd naar je nieuwe flipflops ;)

Hier alles goed! Niet echt gemotiveerd om aan t onderzoeksvoorstel te werken, maja t moet toch. Gister mn eerste consultancy gehad en opzich was de feedback wel goed. Ik kan er iig wat mee en zit op t goede spoor. Dus dat was goed om te horen. Verders druk an die arbeit want wil toch lkkr centjes verdienen. Maar dat zal strax ook minder worden wanneer t onderzoek utgevoerd moet worden en t rapport geschreven moet worden. Weet u trouwens al of je mee wilt naar de Toppers?? Hahah..gezellig. Was vorige week trouwens nog in t feest van joop en toen kwam t liedje van linda, roos en jessica weer :D :D hahah zoo leuk!! Had die meiden er net voor verteld dat die de vorige x kwam en dat we toen zo lkkr hard hadden meegebruld. Heerlijk!

Magoed, ik ga weer nokken, want mijn berichtje wordt ook alweer lang en moet weer verder werken!

Have fun in the sun!!

Kus Bitch J :D

• 28 Februari 2008 - 13:22

Marja:

He Bea,
    Goed te zien dat je het leuk hebt !
    Gaat het met de "ändere zaken"
    ook goed?
    Morgen ga ik met 36 suiker beesten naar de sneeuw,denk ik aan jou in het zonnetje!!
    Groetjes en tot mails. Marja
    En o ja op het werk moet ik alweer verhuizen , gebeurt volgende week als ik er niet ben!!Ha HA

• 28 Februari 2008 - 14:24

Stephanie:

Heyhey!
    Klinkt druk maar echt vet!!
    Hier ben ik ook opweg..nu bezig met enquête opstellen enzo..na 3 weken eindelijk een begeleider gekregen ;) ach ja het blijft de InHolland he ;) :P

Jaloers op je flipflopjes..hoop dat het snel mooi weer wordt want nu nog een beetje koud..

Maar volgende week weer een weekje NYC (ja decadent hè ;)) Dus alvast wat flipflops aanschaffen :D

Succes en veel plezier!!
    Kus

Stef

• 28 Februari 2008 - 17:05

Je OMA:

28 februari 2008

Lieve Bea in Suriname “op stage”
    Het is tegenwoordig beslist een rage
    Om zover van huis te moeten leren
    En daarmee gelijk af te studeren.
    Dan kom je meteen veel van de wereld te zien.
    Krijg je van de jury denk ik wel een tien.
    Want over Zuid-Afrika waren ze heel te vree
    Doe daar een beetje je voordeel mee.
    Fijn dat je jezelf al thuis gaat vinden
    Al waren er dingen wat je niet zo zinde.
    De kakkerlakken noem ik dan maar even.
    Die kunnen natuurlijk veel ergernis geven.
    Maar Bea, jij zou beslist onze Bea niet zijn
    Als je nu niet zou denken: je krijgt me niet klein.
    Maar ongedierte, en uit ervaring weet ik dat,
    Die word je op den duur spuug zat.
    Ga dan maar fijn een eindje lopen
    Om een verdelgerspuitbus te kopen.
    Of neem je schoen en trap ze fijn
    Dat zal echt een hele opluchting zijn.
    Heb je al iets van de omgeving bekeken?
    Is het er warm, slaap je met of zonder deken?
    Hebben jullie al diners klaargemaakt
    En heeft dat jullie ook goed gesmaakt?
    Is er daar ook van alles te kopen
    Of moet je daarvoor een heel eind lopen?
    OH NEE, jullie hebben daar ook fietsen gehuurd
    Dan is “ver weg” voor jullie “in de buurt’
    Wat zal je veel te vertellen hebben als je ons weer ziet.
    Wanneer dat is, dat weet oma niet.
    Maar we zijn benieuwd naar alle wel en wee.
    Een dikke kus van je oma … oh ….. ik geef je er twee!!!

• 28 Februari 2008 - 19:24

Ilona:

Heeey lief vriendinnetje

Het is weer een erg leuk verhaaltje geworden :D Ik vond het echt super om je even te spreken dus ik ga je snel weer even bellen.

Eigenlijk heb ik hier niet zoveel te melden want je weet alles al haha.

Knuffel en kus van mij

ps leuke foto's

• 28 Februari 2008 - 21:01

Anna:

Ha. die Bea,
    je verhaal eens rustig zitten lezen:) Je maakt wat mee dat in dat verre Suri! Denk je dat ze voor mij ook leuke flipflops hebben? Hoef ik ze hier niet te zoeken. Is hier nog geen weer voor. Morgen nog een halve dag werken en dan ga ik met oma naar Drente. 2 daagje logeren in Spier (v.d. Valk :) ) en hoop ook nog naar het Asser museum te gaan. Ze hebben daar een aantal objecten van het terra cotta leger van Xi-an: "In de derde eeuw vóór Christus liet de machtige eerste keizer van China, Qin Shi Huang Di, al tijdens zijn leven een mausoleum bouwen in de buurt van de huidige stad Xi’an. Zijn toekomstige tombe liet hij bewaken door duizenden levensgrote voetsoldaten, ruiters met paarden, boogschutters en wagenmenners: het zogenaamde Terracotta Leger."
    Lijkt me interessant om te zien.

Oh ik heb vandaag de beloofde massage gehad! Dat was pas nadat ik ijzerkoekjes had gegeven: vandaag 3 jaar aan de zaak. en aangezien de jongens altijd wel iets bedenken zodat je kan trakteren, heb ik gisteravond nog even gauw wat ijzerkoekjes gebakken. Ik had er wel een briefje bij gelegd: "AFBLIJVEN" want Peter en zijn vrienden wilden al aanvallen.

Zo dat was het even. ga nog even wat strijken/koffertje pakken en naar bed.

groetjes/werk ze en tot over 19 nachtjes.

• 29 Februari 2008 - 13:47

Mary:

Ik lees dat jullie genoeg te doen
    hebben. Nu je komt beter door de drukte
    dan door de slapte. Veel plezier en ge-
    niet ervan. Het is zo voorbij.
    Groetjes Pleun en Mary

• 03 Maart 2008 - 07:18

Lia:

Stoer.. zo die onderzoeken... erg leuk om te lezen.Gezellig dat jullie met zijn tweeen zijn.....

• 10 Maart 2008 - 10:33

Esthertje:

Hee lieve Bee,

Ik had al zo lang niets meer van je gelezen, dus ik dacht, laat ik eens op Bee dr mooie site kijken :P
    Waarschijnlijk heb je het gewoon heel druk ;)
    Hier is het niet anders hoor, heb de hele week nog nergens tijd voor gehad :(

Je slippers zijn gaaf man :D Onze espadrillo's komen pas eind april! Kom op zeg! Dan is de zomer al bijna voorbij ;)
    Ze hebben nu ook andere schoentjes bij H&M, een soort ballerina's in 4 kleuren (rood, paars, grijs en zwart), met een open teen!! Ze zijn maar 10 euro en ik vind ze zoals gewoonlijk weer helemaal geweldig ;)
    Het zal alleen voorlopig wel ff geen shoppingspree meer worden, want ik zit hier met een kapotte wasmachine.... Morgen komt er een nieuwe... 400 eurootjes... Zeg maar met een gerust hart KACHING! Maarja, ik moet natuurlijk wel de mensen in mijn achterhoofd houden die moeten wassen met behulp van een waterkoker ;)

Naja dit was ff een quickie, want ik moet zo alweer naar school (BLEG!!) Laf joe, Koeskie, en tot schnell!

• 03 April 2008 - 10:59

Nettie En Bram:

De comp had kuren dus kon ik niet reageren. Leuk weer de belevenissen te lezen. Wij zullen de verhalen wel horen
    van Piet en Anneke. Genieten jullie nog maar lekker.

Groetjes van ons